Quantum Tarbiyah

…Pena telah diangkat, dan tinta pun telah mengering…

Demi nafas ini..

 

demi nafas,

nafas dakwah..

hembusan tarbiyah..

kerinduan usrah..

segalanya sedang menggigit sepi yg di rasakan..

terkadang.. rasa futur ini telah menghalang perjalanan imanku..

membuatkan aku malu..

 

ya Allah.. sungguh, dunia ini penuh tipu daya.. pentas permainan manusia2 yg alpa,

yg lupa akan kematian yg selalu menyapa saban waktu..

pada-Mu aku malu.. malu jika aku ingkar akan janjiku pada-Mu..

aku malu akan waktu senang.. waktu lapang yg menemaniku..

sedang, mereka yg lain sedang sibuk berlumba-lumba membina jambatan menuju syurga-Mu.. tp aku?

 

tegurlah aku ya Rabb,

agar nafasku adalah utk melaksanakan janjiku pada-Mu,

bukan utk yg lain..

 

ya Allah,

kegelapan bukan bererti tiada cahaya,

kerana aku tahu.. cahaya itu ada di dalam hati-hati yg mencari..

mencari dan meraba sentuhan keimanan..

tidak berhenti.. hingga terang menebarkan diri..

dan yg buta mampu berlari..

 

ya Allah..

maafkan hamba kerana kurangnya rasa bersyukur akan nikmat-Mu..

 

Indahnya mencintai-Mu sepenuh hati..

 

Princess Mos.

 

 

Daerah mu..

Bismillahirahmannirahim..

Alhamdulillah..

Masih ada lagi siraman iman dari Allah buat hati yg satu ini.. moga ia sentiasa berterusan.. sehingga ruh terpisah dari jasad..

dah seminggu sy berada di bumi Malaysia.. terasa cepat masa berlalu.. pejam celik.. 2 bln akan habis jua sesuai dgn perancangan Allah..

sy sgt suka belajar.. belajar dari alam, orang2 dan kawasan di mana sy berada..

ada satu hal baru yg sy pelajari..

tntg bagaimana seorang da’i itu memahami waqi’ di mana dia berada..

sy akui.. sy di lahirkan di daerah ini.. bumi bintulu ini.. dan di bumi ini sy mengenal tarbiyah buat pertama kalinya..  namun, mgkin dulu.. sy masih baru.. dan tidak memahami bagaimana waqi’ di sini..

tp skrg, sy harus memahaminya.. sy harus mempelajarinya.. krn sy akan mula bekerja di sini buat sementara..

sy selalu mengingatkan diri sy.. agar sentiasa bersiap sedia.. sedia hati, sedia fizikal, sedia akal fikiran utk sy kerahkan segalanya demi dakwah ini..

sy takut bila tak buat apa2 dlm masa 1 mggu… minimal sy akan buat usrah dgn adik2.. walaupun adik2 usrah sy jauh.. tp sy kena jgk buat usrah online dgn mereka..

segalanya utk menguatkan mereka.. dan diri sy jgk.. tak mahu kering..huhu

Read more of this post

Jiwa versi dasyat.

as salam..

alhamdulillah..

segala puji-pujian hanya utk Allah..

Sang Raja segenap alam semesta ini..

 

dan pd Dia-lah ku aturkan bait-bait rasa syukur.. atas ruh yg telah Kau susun dalam tarbiyah mu..

alhamdulillah..

sempat jgk utk sy mengupdate belog sy yg satu ni.. setelah bbrp wktu jgk.. membisu.. huhu..

tp, bukn mmbisu diam seribu bahasa tau..

krn bagi diriku..

Diam tanpa amal menjadi aib bagi orang beriman.

seorang da’i.. ibarat seorang pengembara..

bergerak.. bergerak dan terus bergerak.. sehinggalh ia tidak boleh utk bergerak lg (iaitu pd wktunya)..

di jalan dakwah dan tarbiyah ini.. ia akan menuntut segalanya dari diri kita..

dan Allah akan uji… uji dan uji lg.. sejauh mana kamu bersabar.. dan Allah sendirilah yg akan meninggikan kesabaranmu..

bertahap2.. dari rasa rendahnya kesabaran mu.. sehingga-lah setinggi2 rasa sabar mu..

dan segalanya.. melalui sebuah proses..

di mana proses itu mensucikan jiwa yg kotor dari karat-karat jahiliyah.. dari habuk-habuk keraguan..

sehingga.. bersih dan berseri2🙂 (siap ada bintang-bintang lg..huhu)

sesungguhnya.. Allah telah bersumpah dengan jiwa kita..

bkn hanya skdar masa.. langit.. bulan.. bintang dan seluruh yg ada di jagad raya ini..

tp jiwa mu itu.. telah Allah bersumpah dengannya..

..dan aku bersumpah dengan jiwa yang amat menyesali (dirinya sendiri) [Al-Qiyamah, 75:2]

Read more of this post

Jalan cinta kekasih Allah..

as salam..

sgt rindu nk menulis..

bkn tak ade msa.. tp tak ade kesempatan waktu yg sesuai..(same la tu..) tgh final exam skrg..

betul2 kena bnyk muhasabah diri..

sbb.. bila otak, hati, dn seangkatannya asyik duk sibuk dgn exam..

kerja2 lain dah kurang rasa..

fenomena yg biasa terjadi..

smoga Allah kuatkan hati.. tetapkan rasa di dalam hati ni..

utk kerja2 dakwah dan tarbiyah yg sering diuji.. dan di uji..

 

td, sy duk usha2 la post2 lama dlm blog tinta hati sy..

terjumpe satu puisi yg sy karang setahun lalu..

tetiba rasa.. adeh! di mana cinta itu?? pertanyaan mensekeh hati sy kejap. ^^

dulu, sy boleh ckp bahwa dakwah itu cinta..

ye, mmg dakwah itu cinta hati sy.. insyaAllah.. semakin bertambah2 cinta sy pd dakwah ini..

semoga dakwah itu terus.. terus.. dan terus menjadi pendamping setia..

Read more of this post

Dilema Murabbi.

 

as salam..

 

hari ni nak mengomel sedikit.. sedikit je ok. boleh x???

 

kita kata kita murabbi..

 

kita nak didik “adik2” yg jelas2 bukan sedarah sedaging dgn kita..

perlu ke? wat penat je kn..

bukan senang! xleh nak marah suka2 hati mcm mna adik2 kandung kita.. [huhu.. kantoi.. aku adlh seorang kakak yg garang.]

tp itulah hakikatnya..

tak senang.. xboleh nak perintah2 buat tu buat ni..

ye bukan senang!!! ~~ ok, cukup omelan sy sampai di sini.

 

hmmm…

skrg sy nak tnya pembaca yg budiman lagi baik hati..

adakah anda seorang murabbi???

pernahkah anda merasa hal yg sama? atau mengomel seperti omelan yg di atas tu??

 

jawapan: xpernah!

ok. anda tipu.

 

murabbi juga manusia kn? mustahil.. sikit pun dlm hati baik awak2 semua tu xde pun terlintas rasa dan omelan2 seperti yg di atas..

kalau mmg betul takde.. sy tabik 10 jari la kat anda..

knp? sbb… anda seorang murabbi yg penyabar dan skema.. hihi..

 

ok.. dah2.. kita serius skrg..

sy rasa, ramai yg sedang bersetuju dgn sy..

bahwa.. kita bukanlah hanya menjadi seorang naqib/naqibah je kepada adik2 usrah kita..

tp.. kita adalah murabbi..

 

sape murabbi tu??

naqib/naqibah blm tentu seorang murabbi, tetapi seorang murabbi sudah tentu naqib/naqibah..

pening?? betul ke? nth la, sy pun tak tau betul ke tak.. anda rasa???

 

kita tahu.. bahwa peranan seorang murabbi adlh sebagai seorg walid (ayah/org tua), syeikh, guru, dan qaid (pemimpin)..

adakah anda sudah memiliki keempat ciri itu jika anda sudah berani menyatakan diri anda adlh seorg murabbi kpd anak2 usrah atau sahabat2 anda???

atau.. anda hnya berfungsi sebagai seorg naqib/naqibah saje ??

Read more of this post

Tak Cukupkah Semua..

Berapa banyak lagi airmata
Berapa banyak lagi luka-luka
Yang bisa membuka setiap mata
Bahwa tangan kita telah membuatnya

Berapa banyak lagi pohon tumbang
Berapa banyak derita menyapamu
Berapa banyak lagi bencana dan kita menjadi saksi semua

Tak cukupkah semua apa yang terjadi
Membuka sang mata
Membuka sang hati
Dan lihatlah semua apa yang terjadi
Semua tutup mata
Semua tutup hati

Berapa lama lagi untuk hati
Bersimpuh dan kembali pada Illahi
Berapa lama lagi untuk jiwa
Disana untuk kembali padaNya

Tak cukupkah semua apa yang terjadi
Membuka sang mata
Membuka sang hati
Dan lihatlah semua apa yang terjadi
Semua tutup mata
Semua tutup hati
Tak bisa sembunyi dan tutup mata hati..

By: Opick

sy mengamati bait-bait lagu ini.. berulang2.. sehingga ia menusuk-nusuk relung jiwa..

muhasabah diri kembali..

telah Allah tunjukkan pada kita berulang kali..

namun, kita masih membutakan mata.. menutup hati..

telah Allah memberi balasan akan perbuatan zalim tangan2 kita,

dan kita telah menjadi saksi akan balasan2 itu di depan mata,

sudah cukup derita yang di rasakan,

dan air mata sudah kering olehnya..

namun kita tetap tak mahu utk kembali kepada-Nya..

kita rasa kita sempurna,

kita rasa kita mampu tanpa Dia,

kita rasa semua akan baik2 saja setelah peringatan hebat Allah itu menghempap tubuh kita,

Tidak!

Duhai manusia,

bukalah mata,

bukalah hati,

dunia sudah tenat dengan olah tangan2 kita..!

Sedarlah!!

Dunia hanyalah permainan dan seda gurau..[al-Hadid:20]

Akhiratlah yg pasti tempat akhirmu,

Wahai Manusia!!

Kembalilah,

berlarilah.. mengejar Syurga yang jauh itu,

namun kekal abadi selamanya…

Princess Mos, 27791

Surabaya.

Hold My Hand..

istighfar.. istighfar..

betul2 xfaham la.. hehe..

nak bengang sikit boleh tak? sy pnye FB plak wat msalah mcm belog Tinta Hati sy.. huhu..

xdpt nk reply komen .. boleh like je.. hmm.

mogok xnak bka fb..🙂

sudah2.. xpenting pun.. yg penting hati bahagia.. lala..:)

hurmm.

lama betul terasa cuTi ni.. mggu dpn last msuk kuliah.. lepas tu minggu tenang utk final..

lepas final..  balik.!!!. hoho.. shhh~~ [sila buat bertendang cik mutiah!]

alhamdulillah.. dgn segala nikmat iman dan islam yg telah Allah limpahkan dalam hati kita hingga ke saat ini..

ketika kita terkapai2 dalam kegelapan..

Allah-lah yg telah menerangi hati ini dengan sinaran cahaya-Nya iaitu hidayah..

Alhamdulillah..

betullah..

tarbiyah ini telah mengajarkan kita sebuah erti yg mungkin di zaman gelap kita adlh suatu hal yg kolot di mata org2..

tetapi, yg kolot itu telah menjadi kesukaan kita krn kita melakukannya krn Allah..

ingt lg tak waktu murabbi kita ckp tntg unsur2 yg perlu ada dlm sebuah “keluarga bahagia” kita?

ahh.. xingat??!! mcm mne ni boleh lupe??!

cuma 3 unsur tu je pun antum boleh lupe ke?? aiyoyo.. parah ni..🙂

xpelah.. sape2 yg lupe, nnti boleh bka blik ye buku usrah dan dakwah by Imam Hassan Al-Banna…

ingat dah?? kalau dah ingat Alhamdulillah.. dapat la sy terus mnyambung bebelan sy..

yela.. klu antum sume xingat.. sy nk teruskan bebelan sy pun.. xguna jgk kn.. msti nnti antum sume xfaham ape yg nk sy smpaikan walaupun sy pasti.. budak tadika pun boleh fhm ape yg sy bebelkan.. huhu

oklah.. best kan kene sembur?!! sy mmg suke tau klu kena sembur dgn murabbi.. sebab..

klu xkena sembur.. tarbiyah mendatar je xnaik2.. kalau kne smbur nih.. terasa malu la sikitkan.. cepat2 la baiki ape yg patut.. biar ade peningkatan sikit..

hmm, berbalik dari cerita awal tadi.. [mesti dah pening2 dah antum nih.., ape la cik mutiah ni ckp sbnrnye.. ]

jgn pening dulu ok??

Read more of this post

Meraikan Cinta..

 

bismilillahirrahmannirahim..

 

Terlalu banyak perkara yg berlaku dalam kehidupan ini.. hatta dlm sehari pun..

Suka,

Duka,

Pasti.. akan menjengah hidup ini…

Benarlah.. kata pepatah org2 hebat dlm perjuangan menegakkan kebenaran….

 

Bahwa, tarbiyah itulah yg mematangkan diri..

Sy sempat setuju dgn pernyataan mereka.. krn sy merasakn suatu hal yg sama..

Sebuah kematangan..

dan tarbiyahlah yg menjadi gurunya… sehingga sy mampu sedikit demi sedikit memahami akan hakikat sebuah penciptaan diri ini..

 

Allah tidak pernah terlupa akan kita.. hatta sesaat.. yg mungkin di saat itu kita sedang lupa akan Allah..

Namun, bertapa adilnya Dia..

Setiap aturan-Nya sungguh tersusun cantik sekali..

 

Alhamdulillah..

 

Allah-lah yg memberi jawapan di setiap pertanyaan.. Allah-lah yg mengakhiri sebuah pernantian panjang.. Allah-lah yg telah tenteramkan hati yg gelisah..

Begitu terlihatnya.. sayangnya Allah pd kita…

 

Kita bagaimana??🙂

 

Ingin sy berkongsi dgn antum semua sgala kebahagiaan yg sy rasakn..

Bertapa sy memang ingin sekali bahwa tarbiyah dari Allah ini mematangkan sy..

Memahami dan terus mendalami..

Onak belukar kehidupan ini…

 

Sungguh, hati begitu gembira sekali… melihat wajah2 mereka..

Wajah mereka2 yg ceria… menanti saat2 indah mereka.. sekali pun hati mereka penuh debar bukan kepalang lg…

Namun, sudah sampai saatnya Allah menghadirkan teman perdamping setia utk bersama2 menegakkan ad-deen ini.. alhamdulillah..

Read more of this post

D.o.w.n lagi??

amma ba’du..

 

bak kata org sarawak.. “belalak”.. bkn melalak terpekik2 tu tau.. tp “belalak” yg di maksudkan di sini adlh.. semangat tak puas2.. [lebih kurang mcm tu la.. maaf kalau salah].. huhu

 

tibe2 ckp pasal “belalak” [dlm bhsa sarawak] nk menulis..

 

memandangkn sy punye U telah di isytiharkan cuti seminggu.. hoho..

 

membuat diri terasa.. arghh!! tensionnyer xpergi mana2!

berprogram..

 

hurm..

 

benarlah firman Allah di dalam kalamul furqan-Nya yg berbunyi..

 

Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk tunduk hati mereka mengingat Allah dan kepada kebenaran yang telah turun (kepada mereka), dan janganlah mereka seperti orang-orang yang sebelumnya telah diturunkan Al Kitab kepadanya, kemudian berlalulah masa yang panjang atas mereka lalu hati mereka menjadi keras. Dan kebanyakan di antara mereka adalah orang-orang yang fasik. Ketahuilah olehmu bahwa sesungguhnya Allah menghidupkan bumi sesudah matinya. Sesungguhnya Kami telah menjelaskan kepadamu tanda-tanda kebesaran (Kami) supaya kamu memikirkannya.” [Surah Al-Hadid, 57:16-17]

 

dan yg ini..

 

Ketahuilah, bahwa sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah- megah antara kamu serta berbangga-banggaan tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keridhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu.” [Surah Al-Hadid, 57:20]

 

membuatkan kita tetibe rasa down di jalan ini..

 

dulu kita kata.. bila kita dapat segala kenikmatan setelah bersusah payah.. kita akan lebih melaju di jalan dakwah ini…

 

namun, yg telah berlaku adalah sebaliknya..

 

kita menjauh.. dan terus menjauh .. tanpa kita sedar yg kita memang telah membawa diri kita dengan sendirinya jauh dari jalan ini..

 

Read more of this post

Sekuntum Syukur

bismillahirahmannirahim..

[kredit]

alhamdulillah..

 

ingin sekali sy memanjatkan syukur yg setinggi2nya buat Sang Rabb yg telah banyak3 mempermudahkan urusan dunia utk bekal akhirat sy dan kita semua.. insyaAllah..

 

rasa sedih terubati juga.. akhirnya.. sy boleh utk terus menulis lg..

 

nak tukar selera plak.. mgkin sblm ni pkai blogger je.. tp skrg.. nk pkai wordpress.. mcm best.. huhu..

ok.. melalut dah..

 

msti ade kot yg tertnya2.. why.. why.. why..?? sy tukar ke wordpress.. or knp wat belog baru..

 

huhu.. agak kelu nk jelaskan satu.. satu..

sedia maklum..

 

blog TINTA HATI kesayang dan tercinta sy sudah… tidak dapat di selamatkan lg..😦

tp xmngapa.. msih bnyk cara lain utk sy mggerakkan jari jemari ini utk terus mnulis.. insyaAllah..

 

Read more of this post